آدرس فروشگاه محصولات پستی

تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی، سه راه آدران، خیابان میهن، خیابان میهن 2، پلاک 10 غربی

آدرس کارخانه

تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی، سه راه آدران، خیابان میهن، خیابان میهن 4، پلاک24

تاریخچه پست در دنیا

تاریخچه پست در دنیا

نخستین یافته های تاریخی در مورد پست به حدود 2000 سال قبل از میلاد در مصر و 1000 سال قبل از میلاد در سلسله “چو” در چین بر می گردد.
پس از آن جای پای پست را می توان در قرن 6 قبل از میلاد همزمان با امپراطوری کوروش در ایران یافت.
دوره ای که پیام رسان های سوار بر اسب و چاپارخانه ها اولین گامهای جدی تاریخ را در عرصه موضوعی به نام پست و خدمات پستی برداشتند.
در قرن های بعدی امپراطوری روم با نگاهی به عملکرد و تجربه خدمات پستی در اپراطوری ایران، گامهای بعدی را در توسعه سرویس های پستی برداشت.

چاپارخانه میبد

ارتقای کیفیت خدمات پستی در این دوره چشمگیر بود. پیام رسانها تا 270 کیلومتر را در شبانروز طی می کردند و سازماندهی این سیستم در نوع خود و با توجه به امکانات آن زمان بی نظیر بود اما با سقوط امپراطوری روم در قرن پنجم میلادی به مرور این یکپارچگی و نظم سرویس های پستی از بین رفت.
بعدها به مرور جای پای پست و سرویس های پستی را درامپراطوری های بیزانس، بغداد، تمدن اینکا و تمدن مایا هم می شود دید.

افزایش مکاتبات تجاری و دانشگاهی در قرون وسطی در اروپا باز هم وضعیت پست را سرو سامان بیشتری داد به نوعی که یکی از بارز ترین مشخصه های این دوره را می توان افزایش مکاتبات تجاری دانست.
ایتالیایی ها مسوولیت ارتباط بین ونیز و قسطنطنیه را بر عهده گرفتندو به مرور روسیه نیز در این موضوع مشارکت کرد.
در واقع، شرایط پست در این دوره با یک پوست اندازی کامل، تا حد زیادی به شرایط پست امروز نزدیک تر شد و در پایان این دوره پست به یک سیستم سازمان یافته برای جابجایی نامه ها و بسته ها تبدیل شد.

در انتهای قرون وسطی اما به دلیل هزینه های بالا و تعداد کم افراد با سواد درخواست سرویس های پستی همچنان بیشتر به سازمان ها اختصاص داشت تا اینکه در اواخر قرن پانزدهم همزمان با افتتاح “چاپخانه گوتنبرگ” خدمات پستی باز هم رونق بیشتری گرفت.

در دهه های میانی قرن 16 هر یک از کشورهای سوییس، آلمان، فرانسه و انگلیس گامهایی در جهت توسعه صنعت پست برداشتند. ضمن آنکه در حد فاصل سالهای 1630 تا 1670 به مرور در دو کشور فرانسه و انگلیس زمینه های دولتی سازی خدمات پست فراهم شد و در سال 1672 کشور فرانسه رسما خدمات پست را یک سرویس دولتی اعلام کردو به مرور سیستم های خصوصی از میدان رقابت خارج شدند.

در اواخر قرن 18 رشد اقتصادی بالا و چشمگیر کشور انگلستان،سرعت و پیشرفت خدمات پست را باز هم رونق بیشتری داد که از مهمترین دلایل آن به توسعه جاده سازی و استفاده از کالسکه های ویژه خدمات پست اشاره کرد
نظم، سرعت و پیوستگی از مشخصه های عصر نوین خدمات پستی در این دوره بود. جالب است بدانید که در حالیکه در سال 1879 در ایالات متحده آمریکا فقط 75 دفتر پستی وجود داشت 40  سال بعدتعداد این دفاتر به 8000 رسیده بود.

تاریخچه پست

سالهای ابتدایی قرن 19  با ظهور کشتی بخار و راه آهن خدمات پستی تا حد زیادی شکل بین المللی به خود گرفت. اتحادیه جهانی پست در آخرین سالهای قرن 19 بوجود آمد و در عرض ده سال تعداد اعضای آن به 55 رسید و در نهایت در ابتدای قرن بیستم تقریبا همه کشورهای مستقل به عضویت این اتحادیه درآمدند.

سیر پیشرفت و توسعه صنعت پست در ایران را در مقاله دیگری در همین وب سایت تحت عنوان تاریخچه پست در ایران توضیح خواهیم داد و مطالعه آن احتمالا برای شما جذاب خواهد بود.

تلخیص و برداشت از سایت “تیپاکس”

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .