آدرس فروشگاه محصولات پستی

تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی، سه راه آدران، خیابان میهن، خیابان میهن 2، پلاک 10 غربی

آدرس کارخانه

تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی، سه راه آدران، خیابان میهن، خیابان میهن 4، پلاک24

ضرورت ، فواید و شیوه های بازیافت کارتن و کاغذ

ضرورت ، فواید و شیوه های بازیافت کارتن و کاغذ

فواید بازیافت ضایعات کاغذ و کارتن

خیلی بعید است که شما به عنوان خواننده این مقاله با فواید بازیافت کاغذ و کارتن آشنایی نداشته باشید اما برای آنکه بحث ما را بهتر دنبال کنید بطور خلاصه به آنها اشاره می کنیم .

  1. حفظ درختان و فضای سبز با استفاده کمتر از چوب درختان
  2. جلوگیری از هدر رفتن منابع سلولزی کشور
  3. سود آوری اقتصادی با صادرات ضایعات کاغذ و کارتن به کشورهای دیگر
  4. کاهش آلودگی هوا با جلوگیری از سوزاندن این ضایعات
  5. صرف جویی در انرژی و عدم اسراف در منابع طبیعی ارزشمند کشور

روزانه ، بخش بزرگی از زباله های شهری را ضایعات کاغذ و کارتن تشکیل می دهد که می توان با بازیافت آنها در هزینه ها صرف جویی کرد.

بازیافت ضایعات کارتن

بازیافت کارتن و کاغذ

به طور تقریبی ، ضایعات کاغذ و کارتن در کشور ما طبق آمار ۱۰% از کل زباله های شهری را تشکیل می دهد.

صنعت بازیافت یکی از صنایع پر سودی است که چند سالی است رونق یافته و زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم کرده است.
صنعت بازیافت ، علاوه بر سود آوری به حفظ محیط زیست نیز کمک می کند.
خریداران عمده ضایعات کارتن و کاغذ شرکتها و کارخانه های صنعتی هستند که عمدتا در شهرهای تهران ، مشهد ، شیراز ، اصفهان و تبریز قرار دارند.
در تمام شهرهای ایران عملیات خرید و فروش ضایعات کارتن انجام می شود و شاید برای شما تعجب آور باشد اما تعیین قیمت این ضایعات روزانه و تابعی از قیمت روز کاغذ و حتی قیمت های جهانی کاغذ است.
کاغدهای باطله و کارتن های خالی بخش عمده ای از زباله های جامد را تشکیل می دهد که از بین بردن آنها با سوزاندن علاوه بر آلودگی هوا می تواند باعث از بین رفتن منابع طبیعی بیشتر برای تولید کاغذ و کارتن شود.

ضایعات کارتن

انتقال کارتن بازیافتی به کارخانه

استفاده از ضایعات کاغذ و کارتن

ماده اصلی ساخت کاغذ سلولز است که از چوب درختان بدست می آید. از نظر تاریخچه ، تولید کاغذ به ۱۰۵ سال پس از میلاد و کشور چین بر می گردد و پس از آن در اواخر قرن چهاردهم در اروپا نیز کاغذ سازی صورت گرفت.

فرآیند تولید کاغذ بسیار دشوار و پر هزینه است و بطور میانگین برای تولید هر تن کاغذ چند صد تن مواد شیمیایی و کلی درخت استفاده می شود. بنابراین از بین رفتن چنین محصولات پر هزینه ای در صورت تبدیل شدن به ضایعات کار معقولانه ای نخواهد بود.

علاوه بر این با بازیافت کاغذ می توان محصولاتی بدست آورد که فرآیند تولید کاغذ را تسهیل می کند. به عنوان مثال می توان محصولات بدست آمده از بازیافت کاغذ را بدون انجام مراحل تصفیه با خمیر کاغذ دست اول مخلوط کرد تا بتوان مقدار بیشتری کاغذ تولید کرد. تمام کاغذهای فاقد آلودگی و بدون جوهر از جمله کاغذهای کامیپوتری را می توان بدین ترتیب مجددا مورد مصرف قرار داد .

یکی دیگر از راههای استفاده از محصولات بازیافت کاغذ و کارتن مخلوط کردن آن با خمیر کاغذ به همراه انجام مراحل تصفیه است. در این روش می توان کاغذهای حاوی جوهر و رنگ مانند انواع مجلات و روزنامه ها را مورد استفاده قرار داد.

کاغذهای بازیافتی را می توان بدون تصفیه برای مصارفی غیر از تولید مجدد کاغذ استفاده کرد. به عنوان مثال روزنامه و کاغذهای مخلوط بازیافتی را می توان برای تولید مقواهای صنعتی ، کاغذ دیواری و شانه تخم مرغ مورد استفاده قرار داد.

علاوه بر مواد فوق می توان از  کاغذهای باطله و کارتن دور ریخته برای موارد دیگر نیز استفاده کرد که برخی از آنها شامل عایق های سلولزی ، استفاده به عنوان سوخت و صادرات به دیگر کشورها است.

نمایی از کارخانه تولید کارتن و ورق
راههایی برای استفاده مفید از ضایعات کاغذ و کارتن

 محصولات حاصل از بازیافت ضایعات کاغذ و کارتن

کاغذهای فلوتینگ، تست لاینر و وایت تاپ برخی از محصولات حاصل از بازیافت کاغذ هستند که می توانند هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد و به حفظ محیط زیست نیز کمک کند. کاغذهای باطله را می توان به عنوان یک ماده خام در نظر گرفت و آنها را به محصولات دیگر تبدیل کرد.

کاغذ فلوتینگ

فلوتینگ نوعی کاغذ است که در لایه میانی ورق کارتن به صورت کنگره ‌ای یا موج ‌دار استفاده می ‌شود. این لایه حکم ضربه ‌گیر را دارد و برای تحمل فشارهای فیزیکی و استاتیکی وارد شده به کارتن مورد استفاده قرار می گیرد.

 کاغذ تست لاینر

کاغذ کرافت نوعی کاغذ است که برای ورق‌ سازی و کارتن ‌سازی استفاده می شود. لازم به ذکر است کرافتی که صد در صد از ضایعات تولید شده باشد تست لاینر نامیده می شود.

وایت تاپ

نوعی کاغذ است که در کارتن سازی برای لایه‌ های بیرونی ورق‌ های کنگره ‌دار استفاده می شود و برای چاپ و زدن برچسب یک طرف آن سفید است.

اضافه کردن یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .